PROPUNERE GRILA DE PUNCTAJ START-UP NATION 2019

829 de semnaturi

Moderatorii nostri verifica individual fiecare semnatura si ar putea cere detalii suplimentare pentru verificarea autenticitatii.

Semneaza si tu pentru sustinerea grilei de punctaj prezentata mai jos

Afla mai multe despre Start-Up Nation de la noi

Completeaza formularul de contact si spune-ne ce vrei sa faci si specialistii nostri te pot ajuta sa iti pui in aplicare planul.

Catre: Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat

Domnule ministru,

Asociatia Europeana a Tinerilor Întreprinzători, inscrisa in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor sub nr.: 155/16.11.2017, ce promoveaza si sustine la nivel national si international activitati de antreprenoriat, avand in vedere perioada de consultare publica in ceea ce priveste lansarea editiei a treia a programului Start-up Nation 2019, va supunem atentiei o propunere a unei noi grile de punctaj.

Aceasta propunere a grilei de punctaj a fost redactata, dupa consultarea a 300 de antreprenori din Romania, actionari in cadrul unor IMM-uri si dupa consultarea a 350 de aplicanti in cadrul editiilor trecute ale programului Start-up Nation.

Aceasta grila de punctaj a preluat cele mai bune elemente din ambele grille de punctaj, aferente editiilor 2017 si 2018 si a adaugat altele noi, menite sa aduca un plus valoare in societatile beneficiarilor, dupa castigarea proiectelor.

Propunere de GRILĂ DE ACORDARE A PUNCTAJELOR ON-LINE – START UP NATION 2019

Criterii privind evaluarea on-line a planului de afaceri

 

Nr. crt.

Criterii

Punctaj

Domeniul de activitate

A

1

Producţie, IT (6201)

25

 

2

Servicii, Industrii creative definite conform HG. 859/2014*

25

 

3

Comerţ şi alte activităţi

20

Planul de afaceri conduce la crearea de noi locuri de muncă pe durată nedeterminată în cadrul întreprinderii

B

1

Punctaj suplimentar pentru minimum un loc de muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă, creat în plus faţă de cel prevăzut la art. 4 alin. (1)

15

 

2

Cel puţin un loc de muncă ocupat de persoană defavorizată/absolvent după anul 2012/şomer

5

Criteriu referitor la utilizarea tehnologiilor noi

C

1

Caracterul inovativ al investitiei (minimum 20% din valoarea finantarii sa fie echipamente ce inglobeaza o tehnologie nu mai veche de 3 ani, calculate de la momentul inchiderii aplicatiei on-line)

5

Criterii aferente investiţiei

D

1

Echipamente tehnologice şi software-uri necesare desfăşurării activităţii în pondere mai mare sau egală cu 60% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile

15

 

2

Efectuarea unui studiu de piata ce contine minimum 3 oferte, de la 3 furnizori, pentru echipamentele tehnologice.

5

 

3

Semnarea unui antecontract pentru achizitia echipamentelor tehnologice, ce isi va produce efectele doar in cazul obtinerii finantarii.

5

 

4

Semnarea unui antecontract cu un viitor client din domeniul de activitate al aplicantului (codul CAEN pe care va aplica) ce isi va produce efectele doar in cazul obtinerii finantarii.

5

Criterii aferente asociaților/ acționarilor

E

1

Nici unul dintre acționarii/ asociații solicitantului nu a avut calitatea de administrator sau asociat unic într-o societate comercială care a fost declarată în insolvență sau faliment în ultimii 3 ani (2016, 2017,2018)

10

 

2

Absolvirea unui curs de competente antreprenoriale de catre asociati sau administrator (on-line sau fizic).

10

 

Punctajul maxim care se poate obţine este de 100 de puncte.

Punctajul minim pentru accesarea programului este de 50 de puncte.

*nota

  1. Dovada absolvirii cursului de competente antreprenoriale sau manager proiect se face cu diploma sau adeverinta emisa de un furnizor de servicii ce are autorizat codul CAEN 8559, de minimum 18 de luni, de la data la care a inceput cursul.

  2. Caracterul inovativ al investitiei se dovedeste la momentul depunerii proeictului, cu o adeverinta semnata de viitorul furnizor al echipamentelor.

  3. Achizitia echipamentelor se va face de la un furnizor, ce are codul CAEN autorizat aferent comercializarii bunurilor respective, cu minimum 12- 18 luni, inainte de deschiderea aplicatiei on-line pentru depunerea proiectelor.

Obligativitatea autorizarii de minimum 18 luni al codului CAEN al furnizorului de servicii educationale (curs) sau cel al furnizorului de echipamente, are ca scop filtrarea minimal a furnizorilor de servicii sau produse. Ne dorim furnizori ce au o experietna minimal de 12-18 luni in domeniile in care activeaza, pentru a putea oferi beneficiarilor SUN servicii si produse de calitate.

Ne dorim prevenirea situatiilor in care anumite personae, creaza firme noi, special pentru a contracta astfel de servicii, finantate de SUN si neavand experienta necesara, furnieaza beneficiarilor servicii si produse foarte slabe, ceea ce contravene scopului general al programului. La editiile trecute au fost mai multe probleme cu astfel de furnizori fara experienta in domeniile in care activeaza, efectele negative rasfrangandu-se asupra problemelor avute de beneficiari la decontarea cheltuielilor.

Selectarea și contractarea proiectelor se va face după urmatorul algoritm:

Pentru planurile de afaceri selectarea proiectelor se va face în ordine descrescătoare a punctajului obținut.

La punctaje egale va prevala:

– domeniul de activitate al aplicantului pentru care a obtinut punctajul,dupa cum urmeaza:

a) Productie, IT, industrii creative

b) Servicii

c) Comert

-punctajul obținut la criteriul ponderea valorii echipamentelor tehnologice din valoarea totală a cheltuielilor eligibile (secțiunea D din criteriile de evaluare);

– procentul valorii aportului propriu cu care este dispus sa vina beneficiarul (maximum 5% din valoarea finantarii, si va fi calculate cu 2 zecimale)

-numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul programului;

-numărul de locuri de muncă ocupate de persoane din categoria persoane defavorizate (potrivit H.G. nr.784/2018)/absolvenţi după anul 2012/şomeri;

-data şi ora înscrierii în program.

Vom analiza, pe scurt, noua grila de punctaj propusa:

La sectiunea A – domeniul de activitate: cei care vor aplica pe un cod CAEN aferent activitatilor de Productie, Servicii, IT sau Industrii creative, vor primi 25 de puncte, iar cei care vor aplica pe un cod CAEN de comert, 20 de puncte. Egalizarea domeniilor cuantificata prin punctajul obtinut la aceasta sectiune este similar cu cel din grila de punctaj din 2018 (difera doar nr. punctelor).

La sectiunea B – crearea de noi locuri de muncă pe durată nedeterminată în cadrul întreprinderii : cei care vor crea 2 locuri de munca, vor primi un punctaj de 15 puncte, iar daca cel puţin un loc de muncă ocupat de persoană defavorizată/absolvent după anul 2012/şomer, beneficiarul va mai primi 5 puncte. Aceasta sectiune este similara cu grila de punctaj din 2018 si 2017 ( difera doar nr. punctelor)

La sectiunea C – Criteriu referitor la utilizarea tehnologiilor noi: acest criteriu este similar cu cel al grilei de punctaj din 2017. Propunem de altfel un numar similar de puncte: 5. Consideram ca este necesar un astfel de criteriu, pentru a determina beneficiarii sa achizitioneze echipamente performante, ce utilizeaza tehnologii noi si care sa aduca un plus valoare afacerii. In orice afacere, echipamentele depasite, modelele vechi si ieftine ale anumitor echipamente, nu pot sa eficientizeze activitatea, fluxul tehnologic si nu pot adduce un plus de valoare in activitatea economica

La sectiunea D – Criterii aferente investiţiei: apar modificari importante. Primul criteriu, ponderea de minimum 60% destinata achizitiei echipamentelor tehnologice ramane la fel ca la editia din 2018.

La al 2-lea criteriu, introducem punctarea efectiva a studiului de piata si a celor 3 oferte ce vor trebui obtinute de beneficiar, cu 5 puncte. Propunem acest lucru, pentru ca la momentul depunerii proiectului, la editiile trecute, cei mai multi beneficiari NU au efectuat un astfel de studio de piata, NU au solicitat nici macar o oferta, au trecut preturi orientative in buget, au trecut anumite echipamente care nu se mai fabricau, sau al caror cost era mult mai mare. Astfel, la implementarea proiectului multi beneficiari au renuntat la finantare, sau sunt pe cale sa renunte la editia din 2018, fiindca au avut probleme, pentru ca multe echipamente nu se incadrau in buget, nu puteau fi achizitionate si nu se gaseau furnizori pentru acestea. Introducerea celor 5 puncte pentru identificarea celor 3 oferte ii va responsabiliza si ii va face sa gaseasca 3 variante pentru echipamentele bugetate. In cazul in care vor avea problem cu unul dintre furnizori, vor avea la dispozitie alte 2 variante. Este bines a obtina ofertele inainte sa depuna proiectul, pentru a putea face modificarile necesare in bugetul acestuia. Ulterior aprobarii, nu se pot face modificari sau compensari intre anumite elemente de cost din buget.

Al treilea criteriu din cadrul sectiunii D, punctat cu 5 puncte, presupune semnarea unui antecontract cu un furnizor, pentru achizitia echipamentelor tehnologice, ce isi va produce efectele doar in cazul obtinerii finantarii. Acest criteriu vine in completarea celui precedent. In felul acesta, beneficiarul are asigurata achizitia echipamentelor pe care le doreste, conform ofertei initiale. De obicei, ofertele furnizorilor sunt valabile 3-5 zile, iar cum achizitia se face in minimum 5-6 luni de la depunerea proeictului, preturile sufera aproape intotdeauna modificari. De multe ori, beneficiarii trebuie sa vina cu aport propriu, de care cei mai multi nu dispun sau echipamentele respective nu mai sunt comercializate de furnizori. Daca vor avea un antecontract, furnizorii vor fi obligati sa mentina preturile din oferta pe durata contractului ( care paote fi si de 1 an, in functie de furnizor). Preintampinam obstacole si dificultati la implementare, cand cresc preturile sau furnizorii refuza sa le aduca echipamentele din oferta initiala (oferta expira oricum). Furnizorii oricum refuza sa mentina o oferta valabila 6 luni de zile, neavand vreo siguranta ca beneficiarul va cumpara intr-adevar de la ei, dar in cazul unui antecontract, pot sa faca o rezervare a echipamentelor sis a le pastreze pana la momentul achizitiei. Aceasta procedura avantajeaza indubitabil beneficiarul si ii da mai putine batai decap dupa aprobarea proeictului, cand trebuie sa faca implementarea acestuia.

Al 4-lea criteriu de la aceasta sectiune – Semnarea unui antecontract cu un viitor client din domeniul de activitate al aplicantului (codul CAEN pe care va aplica) ce isi va produce efectele doar in cazul obtinerii finantarii – vine tot in sprijinul clientului. Chiar daca la momentul depunerii proiectului, in planul de afaceri se face o analiza a pietei si se prezinta modul de identificare a clientilor, aceasta analiza este in majoritatea cazurilor nerealista si facuta doar ca sa arate bine pe hartie. Propunem astfel responsabilizarea antreprenorului, prin identificarea macar a unui viitor client, cu care sa semenze un antecontract, ce isi va produce efectele, daor daca beneficiarul va castiga proiectul. Daca beneficiarul se va implica efectiv inainte de depunerea proeictului in identificarea unui potential client, are sanse mult mai mari de success in viitor. Este posibil ca in momentul in care el cauta un potential client sa isi dea seama ca este foarte greu sa gaseasca client in acest domeniu, sa constientizeze ca ar avea sanse mici de reusita si astfel sa isi aleaga un alt domeniu sau sa cedeze locul altcuiva.

Un criteriu oarecum similar functioneaza cu success in cadrul programului Start-up Plus. Beneficiarul trebuie sa faca dovada faptului ca a incasat ( de la unul sau mai multi client) 1/3 din valoarea totala a finantarii, pentru a putea primi transa a 2-a a finantarii. In caz contrar, el nu va prim ice-a de-a doua transa.

NU propunem insa o astfel de prevedere, in care beneficiarul ar trebui sa aiba o anumita cifra de afaceri, dar propunem un minim efort in identificarea unui client.

Cei mai multi aplicanti sunt incepatori in mediul de afaceri si vor avea astfel sansa sa is idea seama ce inseamna unul dintre cele mai importante aspecte din viata de antreprenor: identificarea clientilor. Acesta este un element essential pentru succesul oricarei afaceri. Beneficiarii pot sa isi faca astfel o mica idée asupra abilitatilor proprii de a identifica client, duopa aprobarea si implementarea proiectului.

La sectiunea D, pastram unul dintre criteriile de la editia din 2018, referitor la actionari: Nici unul dintre acționarii/ asociații solicitantului nu a avut calitatea de administrator sau asociat unic într-o societate comercială care a fost declarată în insolvență sau faliment în ultimii 3 ani (2016, 2017,2018), dar consacram limitarea, raportandu-ne la ultimii 3 ani.

Introducem un nou criteriu la aceasta sectiune: Absolvirea unui curs de competente antreprenoriale de catre asociati sau administrator (on-line sau fizic). Consideram essential un astfel de curs, pentru orice viitor antreprenor, mai ales ca majoritatea beneficiarilor sunt debutanti in afaceri, iar cele mai mutle aspect sunt necunoscute. Fiecare trebuie sa investim in educatia noastra, cu atat mai mult in educatia antreprenoriala, care nu se invata la nivel larg in scoli si facultati. Daca beneficiarii nu au un minimum de cunostinte necesare in domeniul antreprenoriatului, au sanse si mai mari sa esueze in incercarea lor de a devein antreprenori de success. Esecul antreprenorilor reprezinta esecul programului Start-up Nation.

Cursurile se pot face in varianta clasica (fizic) sau in variant on-line. In ziua de astazi, foarte multe cursuri se desfasoara la distant, pe platform on-line. Este important sa existe si aceasta posibilitate, pentru ca fiecare beneficiar, indifferent de locatia sa, sa poata beneficia de indrumarea si instruirea unui specialist. De multe ori, parcurgerea a sute de km distant, il pot determina pe beneficiar sa renunte la serviciile de calitate pe care le-ar prefera si sa se multumeasca cu servicii slabe, dar care se pot gasi in localitatea lui.

In cazul in care se va ajugne la departajari, consideram sa eliminam primul criteriu de departajare de la editiile din anii trecuti, fiindca am constatat o nemultumire si o opozitie la acest criteriu la peste 80% dintre antreprenorii cu care am discutat. In orice caz, rata somajului din Romania a scazut in ultimii ani, iar in cazul unor start-up-uri este foarte dificil sa se creeze inca de la inceput 4-5-6 locuri de munca.

Locurile de munca trebuie create in mod sustenabil, ca urmare a cresterii si diversificarii activitatii firmei si nu in mod artificial daor pentru a indeplini anumite conditii. Consideram ca este suficienta crearea a 2 locuri de munca, pentru demararea activitatii. Alte locuri de munca pot fi create in functie de necesitatile firmei.

Propunem ca primul criteriu de departajare sa fie in functie de domeniul de activitate, anumite activitati ca productia, IT-ul sau industriile creative fiind capabile sa genereze un plus valoare in economia din Romania.

Al doilea criteriu este preluat de la editia trecuta, dar a fost schimbata pozitionarea acestuia in grila. (punctajul obținut la criteriul ponderea valorii echipamentelor tehnologice).

Cel de-al treilea criteriu de departajare: procentul valorii aportului propriu va fi al treilea criteriu de departajare. Este foarte important sa responsabilizam antreprenorii, prin implicarea financiara a acestora in afacere. Daca vor contribui cu un mic procent, vor fi mai responsabili, isi vor da mai mult interesul si vor trata proiectul mult mai serios. Acest aport propriu, va fi adaugat peste AFN-ul de 200.000 lei si va putea fi folosit pentru cheltuieli precum: salarii, chirie, servicii de contabilitate, juridice. Dovada aportului propriu ca fi facuta in momentul semnarii acordului de finantare, cu extrasul bancar.

Urmatorul criteriu de departajare -numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul programului, a fsot preluat de la editiile trecute, dar nu mai este principalul criteriu de departajare, ci abia al 4-lea.

Al 5-lea criteriu de departajare – numărul de locuri de muncă ocupate de persoane din categoria persoane defavorizate (potrivit H.G. nr.784/2018)/absolvenţi după anul 2012/şomeri a fost de altfel preluat de la editiile trecute.

Ultimul criteriu de departajare -data şi ora înscrierii în program a fost de asemenea preluat de la editiile trecute.

Consideram ca aceasta este o grila corecta si foarte eficienta de selectie a viitorilor beneficiari, a fost conceputa cu consultarea a 650 de antreprenori din Romania si este foarte apropiata de vointa majoritarii aplicantilor, al caror interes trebuie sa fie prioritar pentru Guvernul Romaniei.

Va multumim si speram sa luati in considerare propunerea noastra, a antreprenorilor ce dorim sa imbunatatim acest program, ce se deruleaza cu succes in ultimii ani si care ne dorim un mediu economic si concurential corect si competitiv.

E-mail: [email protected]

Asociatia Europeana a Tinerilor Întreprinzători

02.10.2019